Fra hvide handsker og høje hatte til allemandseje

Følg med her for at lær historien om Aafarten. Siden 1882 har Odense Aafart sejlet på Odense smukke å. Odense Aafart er gået fra at transportere ’de rige og fine’ mennesker fra Munke Mose til Fruens Bøge til at være allemandsrejse. Odense Aafart favner i dag alt lige fra familiesøndagsturen på åen, vinsmagnings- og musik arrangementer til spændende firmaarrangementer og teambuilding. Hop med ombord og sejl med os ned gennem historien om Aafarten…

1882

Aafarten etableres 

Odense Aafart blev etableret i 1882, men for at forstå hvorfor vi sejler op ad åen skal vi lige et par årtier tilbage. Det var nemlig allerede i 1828, at det var blevet meget moderne for det finere borgerskab at tage på skovtur eller til skovballer ude i Fruens Bøge. Det var dog kun det pænere borgerskab, der havde lov til at komme til disse arrangementer. Kvinder i tjenstligt arbejde, kuske, opvartere og glasværksarbejdere måtte blive hjemme.

På dette tidspunkt var den letteste måde at komme fra Munke Mose til Fruens Bøge at sejle. Odense Aafart blev derfor etableret i 1882 for at møde efterspørgslen. Det blev hurtigt konstateret, at det var hårdt og trættende at ro op ad åen, så i 1883 blev den første dampbåd ”Kvik” introduceret. Denne blev fulgt af ”Pilen” i 1886. Der var også ”Odin”, ”Skt. Alban” og til sidst ”Benedict” i 1890.

Historien om Odense Aafart

1895

”Sejle op ad aaen”

Et af de mest berømte ting associeret med Odense Å er nok sangen ”Sejle op ad åen”, som er blevet en del af den danske kulturarv. Denne sang blev opført for første gang i 1895 som en del af sommerrevyen på Folketeatret. Dette teater er placeret kun få meter fra Aafartens kiosk og selve åen. Den oprindelige sang handler om turen, med Aafartens dampskibe, op ad åen til skovballerne i Fruens Bøge og ned ad åen igen tilbage til Munke Mose. Sangen har haft flere forskellige versioner af sin tekst. Det vi synger til forsamlinger i dag, er en forkortet version af sangen.

1899

Her gik det godt

I disse år gik det rigtig godt for Odense Aafart. I året 1899 var der 150.000 passagerer, som havde sejlet med Aafartens dampskibe. Der var også en god omsætning. På dette tidspunkt kostede det 15 øre for voksne og 10 øre for børn at sejle med Aafarten fra Munke Mose til Fruens Bøge. For at komme hjem igen kostede det 25 øre for voksne og 15 øre for børn.

1900

Postomdeling 

Det var dog ikke kun for sjov, at der blev sejlet op og ned ad åen. For i 1900 fungerede Odense Aafartens skibe også som postomdeling til de virksomheder og private beboere langs åen. Det er på grund af denne historie, at Aafartens skibe stadig har tilladelse til at sejle med splitflag i dag. Aafarten havde endda deres helt egne frimærker, til pakkerne som blev omdelt på åen.

I den forbindelse blev der lavet specielle frimærker med teksten ”DAMPBAADE PAA ODENSE AA”. Firmærkerne kostede 5 øre for en pakke op til 5 pund og 10 øre for en pakke op til 10 pund. Dette er desuden grunden til Aafarten den dag i dag kan sejle med splitflag.

1911

Sporvognene giver konkurrence

Livet har dog ikke altid været let for Aafarten. I 1898 blev Danmarks første cykelsti etableret i Odense. Denne sti var på Sdr. Boulevard og førte hele vejen ud til Fruens Bøge. Hvilket dermed gjorde det gratis for folk at komme ud til Fruens Bøge. Det var dog sporvognen, som Odense Aafart måtte bukke under for. I 1911, var de nye sporvogne blevet taget i brug og dette var en hurtigere og mere praktisk måde for odenseanerne at komme rundt i byen.

Den kommende verdenskrig resulterede også i en mangel på kul til dampskibene. Ballerne i Fruens Bøge var blevet meget mindre populære og holdt på et tidspunkt helt op. I disse år var der en stor mangel på interesse og ressourcer.

1930’erne 

 Genoplivning af Odense Aafart

Der var dog ikke nogen, som havde givet helt op på Aafarten. I mellemkrigstiden, specielt i 1930’erne, gjorde Odense Kommune mange forsøg på at genoplive folkets interesse for at sejle op og ned ad åen. Dette gjorde de bl.a. ved at etablere nye restauranter ude i Fruens Bøge. Dette var bl.a. Restaurant Skoven og Carlslund, som længe var populære spisesteder. Af disse spisesteder er Carlslund den eneste, som stadig eksisterer på sin oprindelige plads. Genoplivningen var en succes, og Odense Aafart begyndte at sejle igen, dog med færre passagerer end før i tiden.

1932

Thorvald Stauning underskriver regler for sejlads på åen

I 1932 bliver der sænket for farten. Der bliver nemlig underskrevet en ny lov af statsminister Thorvald Stauning, som gør det ulovligt at sejle over 5 sømil (9 km/t) i Odense Å. Overtrædelse af disse restriktioner ville resultere i en bøde på mindst 5 kr. (197 kr.).

1932 Odense Aafart

1940-1945

Krigen påvirker også Aafarten

Anden verdenskrig blev endnu en hård periode for Aafarten. Ligesom under første verdenskrig var der stor mangel på ressourcer, og der var heller ikke lige så mange mennesker, der var i festligt humør. I denne periode måtte Odense Aafarten midlertidigt stoppe sejlads på åen.

50’erne og 60’erne 

Skolebørn og oprydning 

1950’erne og 60’erne var en stille periode for Aafarten. Det var blevet tradition for jyske og fynske skolebørn at sejle fra Munke Mose ud til Zoo sidst på skoleåret. Der blev fragtet mange skolebørn i denne periode.

Der var dog problemer med forurening i åen. Specielt i 60’erne blev der brugt mange penge på at rense åen. Der blev bl.a. anlagt en ny slamkloak langs åen fra Dalum til Ejby Mølle.

1973

Fra Aafart til Åfart

Odense Aafart har haft et par forskellige ejere. Heriblandt er Knud Laursen, som i 1973 orienterede Odense Kommune om at han var interesseret i at købe Aafarten fra den tidligere ejer. Knud Laursen havde i nogle år stået i sin pølsevogn og observeret sejladsen, og mente at han ville kunne få det hele til at løbe rundt. Med Knud Laursens køb skiftede Aafarten navn til Åfarten. Med i købet fik han også motorbåden ”Benedikt”, 12 robåde og en iskiosk. I foråret 1974 var Knud Laursen klar til at sejle på åen igen.

1995-1996

Renovation 

Ting skal dog vedligeholdes og i 1995 bestemmer Odense Kommune at renovere Aafartens plads i Munke Mose og bygge en ny kiosk. Dette tvinger Aafartens sejlads til at blive indstillet indtil 1996, da pladsen og den nye kubeformede kiosk står færdige.

2009

Nye ejere

Det blev dog snart tid til et generationsskift – ret bogstavligt. I 2009 overtog Knud Laursens datter Trine Laursen og svigersøn Morten Skytte Odense Aafarten. De fortsatte med at tilbyde nye arrangementer og dejlige sejlture til odenseanere og turister.

2014

Filosoffen

I 2014 flyttede Odense Aafarts kiosk fra den kubeformede bod til lokaler i det nybyggede Filosoffen, som også huser en café og kunstgalleri. At leje sig ind på disse nye lokaler gjorde Aafarten i stand til at optimere salg af billetter, udlejning af både og forbedre brugeroplevelsen. Flyttet til Filosoffen gjorde det af med Aafartens fritstående bod, og den kubeformede kiosk blev pillet ned samme år.

2017

Morten overtager 

Ikke længe efter skulle Aafarten igen skifte ledelse. Dette blev dog ikke nogen dramatisk omvæltning. I 2017 overtager Morten Skytte som direktør for Odense Aafart.

2020

Ny direktør i Odense Aafart

I 2020 vælger Morten Skytte at trække sig som direktør i Odense Aafart. Han ansætter i stedet Eva Pasgaard som Odense Aafarts nye direktør. Morten mener, at Eva har mulighed for at komme med et nyt drive, nye ideer og gode erfaringer, som kan bruges til at bringe odenseanere og turister flere nye og spændende oplevelser med Odense Aafart.

foredrag på båden

2020  

Årets Corona-fighter 

I foråret 2020 bliver Odense Aafart ligesom resten af landet ramt af Covid-19 nedlukninger, og sæsonen på bådene kommer først i gang 2 måneder senere end normalt. Det gav anledning til mange panderynker i den lille sæsonvirksomhed, men udfordringerne bliver vendt til muligheder. En lang række initiativer igangsættes, herunder støtteplakater, vandcykelevents, børneskattejagt og fællessang fra en have på Langelinje. Som resultat kommer Aafarten godt igennem et meget udfordrende år, og Aafarten bliver anerkendt for sin flittighed og opfindsomhed, da den i 2020 bliver kåret som ”Årets Corona Fighter” i Best of Odense.

2021  

Nyt teambuilding koncept

Aafarten er stadig aktiv og flittig til at finde på nye koncepter og produkter til alle kunder. I 2021 introduceres Mystery Tour. Her får virksomheder og familie- eller vennegrupper mulighed for at løse mysterier og gåder sammen. Mystery Tour en hæsblæsende jagt på sandheden, med det bedste fra teambuilding, Escape Rooms og gådejagt. Alt dette kombineret med en idyllisk sejltur på Odense Å.

unge mennesker teambuilding

2022 

140-års jubilæum og årskort

I 2022 fejrede Odense Aafart endnu en milepæl, nemlig 140-års jubilæum. Trods den store succes har Aafarten ingen planer om at sætte farten ned. Tværtimod har 2022 budt på udviklingen af en række innovative og spændende koncepter, herunder lanceringen af det længe ventet årskort og en app med fokus på teambuilding og gys året rundt.

2023  

Turbådene bliver eldrevne og får solceller på taget

I 2023 tog Aafarten et skridt i den bæredygtige retning for at støtte op om Odenses mål om at være CO2-neutral i 2030. Derfor blev der investeret knap 2 millioner kroner på at skifte til elmotorer og sætte solceller på tagene af turbådene. Ved at skifte fra diesel til el bliver selve turen på åen mere lydløs og du kommer tættere på naturen. Solcellerne muliggør at egenproducere op til 90% af strømmen til bådene. Det store projekt startede allerede tilbage i 2019, men det var først lige inden påskeferien i 2023, at de bæredygtige både endelig fik lov til at sejle på åen med gæster.

Den nye lydløse oplevelse gør ikke blot turen mere idyllisk, men det giver også en større ro for de omkringliggende naboer, og dem der færdes omkring Odense Å.